090623 seksmndkontroll _3_sDa jeg tror det trengs, har jeg laget en guide til å komme seg hjem fra festen til fots. Følg disse rådene, og kom deg trygt i seng etter den store festen. Jeg tar forbehold om at de som er hjemmehørende i Ballangen vet hvor de bor og hvordan de kommer seg dit.

Av: utegående reporter Matilde B.

Folkets Hus er stort, men ikke uoversiktlig. Når du skal hjem, kommer du mest sannsynlig ut hovedinngangen som du ser her. Det kan også hende du går ut bakveien, den er faktisk nærmere gang- og sykkelveien. Går du rett ut hovedinngangen og glemmer å snu, kommer du rett på E6 i sørgående retning. Tante Rita sier det er farlig å gå langs E6, så hun anbefaler å gå over skolebakken.

Bak Folkets Hus er det tre veier. En går til et bolighus, en går til flerbrukshallen, og ser du godt etter i buskene, finner du skiltet til denne gang- og sykkelveien. Følg den, og du kommer opp til skolen.

Det er egentlig en koselig liten vei, langt unna de skumle bilene. Iallefall den første biten. Her er det mulig å plukke både løvetann, smørblomst og geitrams for å pynte litt på frokostbordet søndag morgen. Etter den første oppoverbakken kommer en slakk nedoverbakke før den siste stigningen. Oppe på toppen kommer du til et veikryss:

Her er det mulig å gå begge de veiene som fortsetter rett frem. Går du til høyre og ned bakken, kommer du tilbake til Folkets Hus. Med andre ord er dette krysset der du kan ta i bruk angreretten. Går du til venstre, kan du ende opp ved kirka. Men også her er det en liten angrevei. Om du snur ryggen til kirka når du ser kirketrappa, finner du veien til flerbrukshallen. Ned bakken, og vips så er du tilbake til start. Men nok om det. Jeg anbefaler å gå til høyre for det brune huset. Går du videre på gang- og sykkelveien kommer du til barneskolen, og risikerer å måtte klatre over et gjerde for å komme deg ut på veien igjen. Og sånt gjør iallefall ikke fine damer.

DSCN2165  DSCN2166  DSCN2167

Litt lengre frem ser du ungdomsskolen til venstre. Her har mange av bryllupsgjestene tilbragt flerfoldige timer, og noen gjør det enda. Andre har ikke kommet så langt. Til høyre har du utsikt over leira, og flystripa som nå ser ut til å være klar til bryllupet. Fortsett rett frem i neste kryss. Heretter går det bare nedover. Iallefall et stykke.

Vel nede ved E6 må dere passe dere for bilene. Se til høyre, venstre og høyre igjen. Er det klart, kan dere krysse veien. Gå til høyre for postkassestativet for å komme til trappa som går ned til leira. Jeg regner med at alle er til fots, og at de med barnevogn har parkert den for lengst. Gudmor og gudfar, her må dere si hadet til de andre, og huske å gå til venstre for postkassestativet.

Langt der fremme ser dere campingen. Jeg regner med at de fleste kjenner seg igjen nå, eller rett og slett finner veien. Men noen vil kanskje ha det inn med teskje?

090617 fra campingen 025  090617 fra campingen 024  090617 fra campingen 003

Gå forbi teknisk etat og alt skrotet, til du kommer på veien som går bak de røde naustene. Husk, ikke alle biler tilbyr skyss. Det beste er å holde seg til beina, om du vil komme deg noe sted. Snarveien du ser på det midterste bildet er både våt, kald og farlig.

090617 fra campingen 004Hold deg til veien. Det er mer sosialt også. Første avstikker til høyre går til flystripa, og det går ingen nattfly. Andre avstikker til høyre fører faktisk til tredje og siste angremulighet. Gå den veien, og du kommer på E6 igjen. Da KAN du ende opp på Folkets Hus… Følg heller veien til venstre langs havet. Der kommer du inn på enda en gangvei.

090617 fra campingen 006

Gresset er riktignok grønnere på andre siden, men moloen er en blindvei…

090617 fra campingen 007

Her er siste pitstopp for de vandrende. Kanskje vil dere nyte utsikten til Fornes industriområde? Det er det nærmeste vi kommer utsikten tante, onkel, mamma, pappa, tante, bestemor og bestefar ble vant til på Kapp Verde; heisekran i solnedgang.

090617 fra campingen 009

Sånn. Rundt svingen og rett frem. Hjem, kjære hjem! God tur :)